Gevuld en Vervullend

19 mei 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

Afgelopen vrijdag ben ik Santiago de Compostela ingelopen. Met prachitg zonnig weer! De afgelopen week ben ik van de rustige Camino Primitivo op de drukke Camino Frances gekomen. Het kruispunt lag in de plaats Melide, de stad die bekend staat om zijn pulpo (inktvis). Om de Primitivo af te sluiten heb ik daar met een aantal pelgrims uitgebreid geluncht met pulpo en heerlijke witte wijn.

Daarna nog 3 dagen op de Camino Frances gelopen, af en toe in een karavaan achter elkaar en dan ineens weer even alleen. Ook op deze weg weer mooie spontane ontmoetingen gehad. Ik zag er een beetje tegenop om in die drukte te komen.Maar het is me erg meegevallen. Ben gewoon mee gegaan in de stroom en dan is het ook weer helemaal prima.

Ik ben alleen Santiago ingelopen, dat wilde ik ook graag, Op het plein voor de Kathedraal een vrouw omhelst die in tranen was en beiden hebben zo een heel verbonden moment gehad. We kenden elkaar niet en toch was het heel vertrouwd. Dat vind ik zo bijzonder van deze reis. Als pelgrim ben je allemaal met dezelfde reis bezig en dat verbindt sowieso. Hierdoor kun je je heel vrij voelen, je hebt die familie om je heen en je kan zelf bepalen met wie en hoe lang je met iemand contact wilt hebben. Het is allemaal goed. Er zijn eigenlijk niet echt verwachtingen naar elkaar en dat maakt heel vrij. Iets om mee te nemen voor in mijn dagelijks leven.

De volgende dag heb ik Wout voor de kathedraal weer ontmoet en dat was echt een super moment. Dat we naar elkaar toe zijn gelopen. Wout gaf aan dat hij mij gevuld vond. En dat is ook wat ik voel, gevuld door mijn eigen ervaringen, gevuld door de rijkdom van deze reis, de vriendschap met de mensen en vooral ook met mezelf. Heel vervullend.

Afgelopen weekend stond in het teken van afscheid nemen van de pelgrims waarmee zowel Wout als ik veel hebben ontmoet. Vandaag vier ik mijn verjaardag hier in Santiago en als cadeau ontmoet ik vanmiddag nog pelgrims die ik in de eerste week dat ik op reis was heb gezien. We slapen vanavond in het klooster naast de kathedraal watr ze als een hotel hebben ingericht.

Morgen gaan we samen naar Finisterra lopen,nog zo´n 4 dagen. Mooi symbolisch ook want we zijn morgen 20 jaar getrouwd. We gaan de komende dagen niet meer in de herbergen slapen maar zoeken pensions en hotels. We hebben voor vrijdag een auto gehuurd en rijden naar Santander en vandaar vliegen we op zondag 25 mei naar Weeze. Dus volgende week ben ik weer thuis en spreek ik jullie hoop ik weer snel persoonlijk.

Dank jullie wel voor het meereizen met mij en de lieve reacties die ik heb mogen ontvangen. Ik heb dit als heel ondersteunend ervaren. Kus Jet

1. Aad:
    Lieve Jet én nu ook Wouter

Wat een mooie warme verhalen. Dapper, kwetsbaar, vol vertrouwen. Je voelt de vrijheid als je jouw dagboekje leest. Fijn om zo mee te kunnen "kijken". Gefeliciteerd met je verjaardag!! ::) en een fijne tijd nu zo samen. Tot snel. Lieve groet van Aad
  2. Job:
    19 mei 2014
    Mooi om zo te voelen hoe je met elkaar bent, familie eigenlijk. Het gaat hier (op aarde) toch om verbinding en dat in vrijheid. En dan samen met Wouter nog naar het einde van de aarde lopen, klinkt bijna romantisch. Heb nog een paar mooie dagen samen en tot heel gauw. x Job
  3. Rick:
    19 mei 2014
    Lieve Jet, allereerst: van harte gefeliciteerd met je verjaardag! We hebben al eerder 'een stukje met elkaar op gelopen' en daar heb ik oneindig fijne herinneringen aan. Dank dat je ons lezers mee hebt genomen op deze reis, de tijd die je hebt uitgetrokken om met ons te delen. Ik wens jullie beiden nog een hele fijne dag morgen (en ook Wouter gefeliciteerd!), nog mooie dagen daarna in Spanje, en nog heeeel veel mooie dagen op andere plekken op deze wereld! lieve groet en HUG, *, Rick
  4. Arianne:
    Lieve Jet,
    wat mooi en vervullend om je verhalen te lezen!! Je hebt echt een innerlijke reis gemaakt. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en met jullie 20 jarig huwelijk! veel liefs ook aan Wouter, Arianne
  5. Geertje van der Stempel:
    Hi meis
    Nogmaals van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wat een feest moet het zijn om het zo samen ook af te kunnen sluiten. Maar misschien ook een beetje dubbel?
    Ik heb erg genoten van je verhalen en kon me bepaalde situaties en sferen erg goed voor de geest halen. Het nodigt (bijna) uit om ook te gaan lopen!
    Fijn dat je ook weer naar Nederland komt en hoop dat we snel wat kunnen afspreken.
    Geniet van de laatste dagen samen met Wout en voor morgen jullie samen een hele gezellige dag! Die 20 jaar zijn wel omgevlogen, zeg!
    Dikke X, Geer
  6. Rineke:
    19 mei 2014
    Dag lieve Jet , fijn dat jullie elkaar zo mooi in liefde weer ontmoeten.
    ik wens jullie nog fijnedafen samen. JET,bedankt voor het delen.
    liefs, Rineke
  7. Caroline Hogewoning:
    19 mei 2014
    Gefeliciteerd met je verjaardag Jet, en wat een mooi moment om jarig te zijn nu je aangekomen bent in Santiago. Het was bijzonder om mee te lezen met je reis en ik heb me al een aantal keer afgevraagd hoe ik dat zou ervaren.
    Heel veel plezier op de rest van jullie reis samen!
  8. Silvia:
    19 mei 2014
    Lieve Jet, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Vorig jaar dansend met je familie en vrienden, dit jaar wandelend met Wouter en wandelvrienden en volgend jaar.... Dat is dan. Feit is dat je weet te genieten van je leven en dat ook weet uit te dragen. Veel plezier nog en tot snel. Dikke kus!
  9. Annelies Stigter:
    19 mei 2014
    Lieve Jet, wat een bijzondere plek om je volgende levensjaar in te gaan. En mooi om je zo verbonden te voelen met jezelf, met Wouter en met de pelgrims die op je pad gekomen zijn. Gefeliciteerd! Ik wens je een mooi nieuw jaar waarin het leven naar je toe mag stromen en waarin je steeds weer opnieuw je richting mag bepalen. Je vrij te voelen. Je hebt het allemaal ervaren en je neemt het mee. Liefs Annelies
  10. Bart Bulthuis:
    Hallo Jet,

Van harte gefeliciteerd! Volgens mij een verjaardag om nooit te vergeten. Fijn dat je dit allemaal hebt willen delen. Ik weet eigenlijk niet wat ik nog aan dit alles zou moeten toevoegen. Volgens mij is de cirkel rond.
    Hartegroet, Bart
  11. Pa en mammie:
    19 mei 2014
    Wij zijn trots op zo'n dochter! Goed gedaan; dat geldt vanzelfsprekend ook voor Wout. En nu dan met frisse moed weer jullie bedrijf verder uitbouwen. En een goede viering van 20 jaar huwelijk. Gefeliciteerd! Pa.
  12. Tecla:
    20 mei 2014
    Jet en Wouter, gefeliciteerd!
    ik geniet van de warmte die van jullie afstraalt, geniet van de laatste etappes samen, dikke knuffel Tecla
  13. Tecla:
    20 mei 2014
    Jet en Wouter, gefeliciteerd!
  14. Jan M:
    20 mei 2014
    Van harte gefeliciteerd Jet....met je goede aankomst....de verrijking van je leven....je verjaardag.....en je 20-jarige huwelijk. Wat een feest. Geniet ook van de mooie afsluiting samen en bedankt voor het delen van je ervaringen met ons. Heel mooi. Met lieve groet, Jan
  15. Dorien:
    25 mei 2014
    lieve Jet,
    wat een super mooie reis heb je gemaakt, dank voor het delen, hartegroet, Dorien