Met hart en ziel

12 mei 2014 - Lugo, Spanje

Gisteren ben ik in Lugo aangekomen. Lugo ligt in Galicië, de provincie in het Noord Westen van Spanje waar ook de Kelten hebben gezeten. Erg mooi, een beetje Engels, veel stenen muurtjes, holle wegen en erg oude kastanjebomen.

De hoge bergen liggen nu achter me, de bergpassen ben ik overgegaan. Erg veel moeten klimmen, soms met mijn tong op de grond. Maar iedere keer weer kreeg ik een adembenemende uitzicht als cadeau. Alsof ik over heel Noord Spanje kon kijken. Het was de moeite meer dan waard.

Ik voel me ook heel dankbaar dat ik deze bijzondere reis kan maken. Dat mijn lichaam iedere dag herstelt van de inspanning. Dat er zo ongelooflijk veel lieve mensen zijn, die altijd bereid zijn te helpen, iets te geven. En dan heb ik het niet alleen over de pelgrims zelf, maar vooral ook over de Spanjaarden die je tegen komt in de horeca, op straat en de mensen van de herbergen. Mensen die zich vrijwillig met hart en ziel inzetten om de pelgrims te ontvangen, te informeren, eten voor te bereiden etc. Zelfs donativo, dat betekent dat je betaalt wat je wilt. Het is zo fijn als er aandacht voor je is en er voor je gezorgd wordt, echt hartverwarmend en iedere keer raakt het me. Te weten dat er altijd mensen voor je zijn, je bent dus nooit alleen.

Morgen vertrek ik uit Lugo en ga ik de laatste 3 etappes op de Camino Primitivo maken. Daarna kom ik op de Camino Frances, de weg die Wout en ik 3,5 jaar geleden hebben gelopen. Daar heb ik nog 50 km te gaan naar Santiago. Ik ga deze week heel erg op mijn gemak lopen want anders ben ik te vroeg in Santiago de Compostela. Dus veel op terras zitten, koffietje hier, broodje daar etc. Het gaat ook mooi weer worden met veel zon. Wout komt waarschijnlijk zondag 18 mei aan en ik ben er zoals de planning er nu uitziet, op zaterdag 17 mei.

Ook heel fijn idee dat Wout en ik naar elkaar toelopen. Als het goed is, is hij vandaag ook in Spanje aangekomen dus we zijn nu in hetzelfde land. Nog zo een 200 km van elkaar vandaan. Ik kijk er naar uit hem weer te zien, ook al moet ik zeggen dat het reizen alleen erg goed gaat en me ook heel goed bevalt. Wetende natuurlijk dat dit niet voor altijd is.

Tot snel weer lieve mensen!

Kus Jet

1. José Staal:
    Dag lieve Jet,
    Heel fijn om zo af en toe iets te lezen over je ervaringen. Tussen de regels door is te lezen dat je het goed hebt op deze reis; goed met jezelf en met alles wat er is. Ik wil je nog 'n heel fijne week wensen: geniet van de zon, van de ontmoetingen en van het onderweg zijn. Liefs, warme groet, José.
  2. Rick:
    12 mei 2014
    Lieve Jet. Geniet weer, als ik een stukkie van je lees. Je klinkt zo: compleet! Ik wens je heel veel plezier, bij alles wat je doet! Liefs, van deze knul uit Heemstede (en ook van die andere natuurlijk..!)
  3. Monica:
    Ha die jet!
    Een mooie titel 'met hart en ziel' zo klinkt het ook, volgens mij geniet je en wij met jou! Ik krijg ook de kriebels om te gaan.
    Heel fijn dat je het zo goed hebt daar :))) dikke knuffel, monica
  4. Geertje van der Stempel:
    lieve Jet
    wat een prachtig verhaal en wat een rijkdom dat je toch ook weer zo groeit tijdens deze reis.
    Geniet van het laatste stuk(je?) en het heerlijke vooruitzicht dat jullie elkaar binnenkort weer in de armen kunnen nemen!
    dikke X
  5. Bart Bulthuis:
    Hoi Jet,
    Fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Ik wens je veel plezier op je laatste stuk.
    Hartegroet Bart
  6. Job:
    13 mei 2014
    Hoi Jet, wat prachtig wat je meemaakt. Zo de essentie van mens zijn: geven en ontvangen. Van mij krijg je een tip om niet te lang op terrassen rond te hoeven hangen. Je kent hem vast wel van Paul Coelho, steeds langzamer lopen .... of dwaal eens een dagje. Nog spectaculairder is een dag teruglopen. Goed heb nog mooie reis en voor volgende week een heerlijke verjaardag met Wouter. Liefs JOb
  7. Jan M:
    13 mei 2014
    Hai Jet. Weer zo'n mooi verhaal. Vooral de ontdekking dat er altijd mensen zijn om je voort te helpen en dat je nooit alleen bent, lijkt me een heel bijzondere. Zal je wel enorm veel vertrouwen geven....... In alles voor de toekomst, denk ik maar zo. Enorm mooi gevoel lijkt me dat.
    Geniet enorm van de laatste etappes en fijn dat je lekker kalmpies aan kunt doen. Terras op en terras weer af. Heerlijk.......
    Wij zijn hier ondertussen weer met spaanse les begonnen. We missen je wel........
    Lieve groet vanuit een herfstig Brummen!
  8. Jacqueline:
    18 mei 2014
    Hè lieve Jet,
    Wat mooi om je verhaal te lezen. Helemaal met jezelf op pad.
    In gedachten loop ik een stukje met je mee........
    Liefs jacqueline
  9. Rineke:
    18 mei 2014
    Hoi lieve Jet, inmiddels heb je je lieve man alweer geknuffeld!♥
    Ik wens jullie samen nog mooie liefedevolle inspirerende dagen samen onderweg. Xxrineke
  10. IJsselboswachter Anja:
    19 mei 2014
    Beste Jet,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Een fijne , zonnige, inspirerende dag toegewenst.
    Geniet van al het moois dat je tegenkomt.

IJsselboswachter Anja
    Staatsbosbeheer