Al lopend "staan voor mezelf"

17 april 2014 - Brummen, Nederland

Vorig jaar, op mijn 50ste verjaardag, had ik de wens om een keer de pelgrimsreis naar Santiago de Compostela alleen te lopen.Wout en ik hebben in 2010 de reis samen gemaakt vanuit Vézelay in Frankrijk. Een prachtige reis met veel mooie ervaringen. En toch bleef bij mij de vraag hoe het zou zijn om de tocht alleen te doen. Wat kom ik van mezelf tegen, hoe los ik de dingen eigenlijk zelf op, stel ik me soms te afhankelijk op of pas ik me teveel aan? Vragen die niet voor niets opkomen. Ergens in mij knaagt iets, is er een gevoel dat er meer in me zit dan er soms uit komt.

Nu zijn we bijna 1 jaar later. En ja, mijn wens gaat in vervulling. Morgen, 1ste Paasdag, vertrek ik naar Santander in Noord Spanje. Van daaruit vertrek ik via een andere route dan in 2010 lopend naar Santiago de Compostela. Op 19 mei, mijn 51 ste verjaardag, ontmoet ik Wouter in Santiago. Wouter gaat ook alleen naar Santiago lopen en vertrekt op 1 mei vanuit Coimbra in Portugal. Op 20 mei gaan we samen nog 5 dagen lopen naar Finisterra, het feitelijke einde van de pelgrimstocht, daarna is er alleen nog maar zee.

Ik ga een tijd met mezelf doorbrengen, voelen waar mijn behoeften liggen, hiernaar luisteren en mijn eigen beslissingen nemen. Ervaren wat dit mij brengt. Ondertussen genieten van de reis, het buiten en in de natuur mogen zijn.

De tijd dat ik ga lopen is de Paastijd, de 50 dagen tussen Pasen en Pinksteren. Niet bewust zo gepland maar meer praktisch, agendatechnisch. Ik wilde wel wat meer lezen over deze tijd en pakte deze week het boek van Anselm Grün, Leven met hart en ziel. Daarin las ik het volgende.

Het is de tijd dat in christelijke traditie de Opstandingsweg genoemd wordt. Een prachtige symboliek waarin we 50 dagen langzaam lopen over de Opstandingsweg met als doel dat het leven in ons steeds meer ontluikt en dat alles wat in ons is, geleidelijk opstaat. Een weg naar steeds grotere levendigheid en vrijheid. Bevrijdend van de gevoelens en gedachten die ons gevangen houden. We staan op en trekken de wijde wereld in.

Een tekst die volledig aansluit op mijn innerlijke wens en behoefte om deze reis te maken. Van te voren heb ik dit niet bedacht maar het klopt gewoon. Ik noem dit magisch.

Ik ben er klaar voor en heb zin om te gaan lopen op mijn Opstandingsweg!

Lieve mensen, ik neem jullie mee in mijn hart, kus Jet

1. Don:
    zet 'm op Jet,
    klasse hoor.
    maar als jij nog meer kracht in jezelf vindt dan je nu al hebt gaat de wereld nog wat beleven.
    ik krijg jeuk in mijn voeten als ik over je plannen lees.
    het is sowieso inspirerend zo'n solo onderneming.
    ik reis daarom bijna standaard alleen.
    tot je volgende bericht Jet.
    als je het goed vindt, volg ik je blog liever wanneer 't me uitkomt en reken maar dat ik je op de voet zal volgen.
    groet en klapzoen, Don
  2. Karin:
    19 april 2014
    Lieve Jet, heeeeeel veeeel plezier! Je bent vast een leuke reisgenoot voor jezelf, en ik zal uitkijken naar je berichten. dikke kus karin
  3. Rineke:
    19 april 2014
    Lieve Jet, fijn om je te mogen volgen op je reis♡
  4. Geo:
    19 april 2014
    Heel veel goede stappen Jet in alle opzichten! Ik ben benieuwd naar je belevenissen! Liefs, Geo
  5. Gea:
    19 april 2014
    Vamos Jet! En, er is altijd een manana! Heel veel plezier en ontspanning en lekker doen waar je zelf zin in hebt! Ik volg je vanaf de luie stoel ;-). Veel liefs, Gea
  6. Ietze:
    19 april 2014
    Lieve Jet, wat prachtig dat je dit doet. Ik reis graag met je mee. Virtueel dan. Dat het je inspirerende inzichten mag brengen. En veel plezier. Lieve groet, Ietze
  7. Rick:
    20 april 2014
    De gedachte die bij mij opkwam: één stap van jet, één stap voor haar hele netwerk! Ik ga lezend, heel graag met je mee, lieverd!
  8. Patrick:
    20 april 2014
    Geweldig dat je dit zo doet, Jet!
    Heel veel plezier en ik leef met jou (en straks met jullie) mee. Ik kan de kriebels voelen. Met veel liefde uit Leusden!
  9. Frank:
    20 april 2014
    Lieve Jet, heb het goed. Sta op en loop!
    X Frank
  10. Annemarie:
    Lieve Jet, voor jou een Keltische zegenbede voor onderweg:

Voor de reis wens ik je
    dat de weg je tegemoet komt,
    de wind steeds in je rug is,
    de zon je gezicht verwarmt
    en milde regen je lichaam verfrist.
    En tot we elkaar weerzien,
    moge God je bewaren
    in de palm van zijn hand.

Heb het goed kanjer! X
  11. Jan M:
    20 april 2014
    Buenos dias Jet. Heel mooi verhaal in de aanloop naar je eigen ontdekkingstocht..... Dat elke stap je dichter bij jezelf mag brengen.
  12. Jacqueline:
    Lieve Jet, ik wens je een hele mooie reis toe. Liefs Jacqueline
  13. Job:
    20 april 2014
    He Jet, het is nu echt begonnen! Hoe is Santander... en je hebt vast een mooie overnachtingsplek gevonden. Ik ben benieuwd of je morgen over de spoor brug gaat of 7 km 'omloopt'. Weet je er is geen omweg en de weg die jij kiest is de weg die het mag zijn. Heerlijk zo'n pelgrimsweg. Het ga je goed en ik volg je (denkbeeldig) in je voetsporen ... X JOb
  14. Piet:
    21 april 2014
    Jet,
    veel succes, geniet en ervaar; het doel is niet belangrijk maar de weg er naar toe.
    Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen en zie er naar uit ze van je te lezen.
    Piet
  15. IJsselboswachter Anja:
    22 april 2014
    Beste Jet,

Graag wens ik je via dit reisdagboek een hele fijne, inspirerende pelgrimage.
    Al lezende en in gedachten volg ik je avonturen.
    Tijdens de voorbereidingen voor onze samenwerking vertelde je met veel enthousiasme over dit avontuur.

Ik verheug me op onze samenwerking.
    We hebben een mooi programma gemaakt voor onze eerste gezamenlijke Natuurmeditatiedag op vrijdag 29 augustus.

Alles begint met een eerste stap.
    Geniet van deze unieke gelegenheid.
    Buen viaje.
    IJsselboswachter Anja
    Staatsbosbeheer
  16. Bart Bulthuis:
    22 april 2014
    Hoi Jet,

Laat je door ons niet volgen, maar volg vooral jezelf.

Hartegroet, Bart
  17. Angelica:
    28 april 2014
    Hola Lieve Jet,

Wat een avontuur: op zoek naar jezelf en de wereld om je heen. Ik ben ontroerd door de prachtige parallel met de opstanding en de tekst van Grun. Ik kan alleen maar zeggen: volg je pad en super dat wij dit op deze wijze mogen meemaken.

Hasta la vista,
    Angelica xxx
  18. Gert Stegeman:
    29 april 2014
    Lieve Jet,
    Ik wens je een hele fijne tocht binnen én buiten! Leuk om je af en toe te kunnen volgen.
    Gert